Ahad, 9 Disember 2012

Antara Jawapan Dalam Al-Quran

Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?




Quran menjawab: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang k...amu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah: 216)



Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?



Quran menjawab: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah al-Baqarah: 286) 



Kita bertanya: Kenapa kita rasa kecewa?



Quran menjawab: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran: 139) 



Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?



Quran menjawab: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." (Sur...ah al-Baqarah: 45)



Kita bertanya: Kepada siapakah harus aku berharap?



Quran menjawab: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal." (Surah at-Taubah: 129)



Kita berkata: Aku sedih!



Quran menjawab: "Dan demikianlah keadaan hari-hari (kejayaan dan kesedihan) Kami pergilirkan di antara manusia (supaya menjadi pengajaran)." (Surah Ali Imran: 140)



Kita berkata: Sampai bilakah aku akan merana begini?



Quran menjawab: "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah al-Insyirah: 5-6) 

RENUNG-RENUNGKANLAH..



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
✿ Personal Blog : Copyright 6/12/2012 © Design By Nurul Jannah Binti Ahmad ✿