Selasa, 15 Januari 2013

Listen! Listen! Listen!



Bagaikankan sebuah fenomena isu ni, ya fenomena. Memang pelik jika ada yang tidak mengetahui tentang isu ini. Namun anda masih belum terlambat untuk ambil tahu. Isu tentang bagaimana seorang mahasiswi UUM diperkecilkan di khalayak ramai oleh seorang ahli panel. Boleh tengok rakamannya di sini : KLIK

Di sini saya sertakan respon baik dari dua orang murabbi yang disegani tentang isu ini :


  • __ Ustaz Hasrizal Abdul Jamil


Di belakang kepala saya, memang saya berfikir, sudah tentu di dewan tempoh hari, ada anak-anak muda yang cintakan kebenaran. Tidakkah kritikan saya nanti akan menjadi beban yang menyeksa mereka menanggungnya? Tambahan pula dengan tabiat biasa jaringan sosial ketika manusia lebih pantas bercakap daripada berfikir.

Dan saya juga maklum tentang tekanan serta pendekatan yang IPT berkenaan gunakan sejak zaman berzaman (bukan baru) terhadap pelajarnya.

Namun, pendirian terpaksa diketengahkan bukan sekadar untuk membela Bavani atau membelakangkan anak-anak muda itu, tetapi untuk memberi hak kepada KEBENARAN. Dan kebenaran itu ialah tuntutan untuk Bavani dalam situasinya, mendapat pembelaan.

KEBENARAN ini, adakalanya terpaksa dilakukan dalam keadaan kita tidak boleh terlalu banyak mempertimbangkan kemungkinan hingga hilang upaya bertindak.

Macam mana kalau...

Mungkin...

Sepatutnya...

Kita tidak perlukan kepada maklumat yang panjang lebar untuk akhirnya faham bahawa yang sedang berlaku di depan mata kita itu adalah kezaliman. Zalim adalah zalim.

Bermain-main dengan kebarangkalian yang pelbagai ini akan melumpuhkan upaya bertindak. Dan mungkin bermain-main dengan kebarangkalian ini juga menjadi punca sebahagian yang mahu berbuat sesuatu akhirnya tidak berbuat apa-apa.

Malam ini dalam kuliah Maghrib di Ampang, saya akan mengulas kisah sahabat bernama al-Walid bin Uqbah, Gabenor kepada Khalifah Uthman bin Affan radhiyallahu anhum' di Kufah yang akhirnya terpaksa Uthman bin Affan kenakan hukuman ke atas beliau berkaitan tuduhan minum arak walaupun pendirian peribadi Uthman, dia tahu Al-Walid adalah mangsa fitnah. Namun hukuman itu terpaksa dijalankan kerana secara zahirnya ia telah cukup segala syarat untuk ia dijalankan.

Dan selebihnya, Al-Walid 'terpaksa' berlapang dada, dengan keyakinan bahawa mereka yang bersumpah palsu akan dilaknat oleh Allah dunia dan akhirat, dia akan dipelihara dan dibela oleh Allah.

Maka dalam kes penghinaan Presiden SW1M terhadap mahasiswi Bavani tempoh hari, kita secara terbuka perlu menyatakan solidariti kepada Bavani atas usaha beliau menyatakan pendapat dalam bentuk yang justified seperti di dalam video.

Manakala rakan-rakannya pula 'terpaksa'lah menerima kecaman ramai kerana tidak melakukan apa-apa. Namun, yakinlah, Allah sentiasa bersama kalian selagi kalian kekal di atas jalan-Nya. Allah mengiktiraf keterbatasan upaya kita, dan kalian perlu kekal positif, bersabar dengan 'hukuman awam' yang berlaku dan berusahalah untuk menafikannya melalui tindakan-tindakan positif kalian yang seterusnya.

Jangan sedih, namun jangan pula membiarkan diri kekal memilih 'selemah-lemah' iman, sebab yang dizalimi itu adalah Bavani yang bertindak bukan dengan perintah al-Quran, tetapi oleh instinct beliau yang mahu menegakkan kebenaran.

Maka bagi pelajar Muslim yang berinspirasikan al-Quran, harus lebih teguh pendiriannya daripada beliau. Ambil masa, namun jangan terlalu lama.

Teruskan perjuangan...



  • __ Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

Negara kita banyak masaalah
Kucing bermasaalah
Anjing bermasaalah
Ikan Jerung bermasaalah
Lembu juga bermasaalah
Pemimpin negara lagi bermasaalah

Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

Negara ini sarat dengan masaalah
NFC bermasaalah
FELDA bermasaalah
Daftar pemilih bermasaalah
Undi pos bermasaalah
Royalti bermasaalah
Sekatan Media bermasaalah
ISA bermasaalah
Indeks jenayah bermasaalah
Gejala sosial bermasaalah
Menteri bermasaalah

Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

Kalau masaalah dikira nilai
Kenapa masaalah siswa diabai

Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

Memo sudah menimbun dihantar
Dialog telah diatur menjajar
Tegur dan nasihat kepalang ajar
Malang BN sukar nak dengar

Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

Rakyat jangan dipandang hina
Siswa pantang diperlaku durjana
Ada aqal bangunlah menjana
Kenapa biar ummah merana

Siswa siswi kian berani menegur
Tahniah ! agar ilmu tidak dilacur
Asal salah mesti hancur
Asal benar mesti akur

Listen..Listen..Listen...
Listen to Me ! Let Me Speak ..

PR tekad menghapuskan PTPTN
Rakyat tekad menjatuhkan BN

PR tekad Ubah Sekarang
Rakyat bangkit cipta gelombang

PR telah bersiap siaga
Rakyat gigih mengerah jiwa raga

Bavani ! Listen to me
I'm proud of you!

Ini Kalilah !

.........................................................

Jom jadi baik
Tabarakallah
^_^

2 ulasan:

Unknown berkata...

ASSALAMUALAIKUM..
saya selalu baca blog ni , dah menjadi sumber inspirasi buat diri ni utk terus istiqomah dlm jalan Allah . teruskan menaip dan menaip disamping menebarkan sayap dakwah :)

heart u ya ukhti <3

Unknown berkata...

@zakirah mizlan : Wlkmslmrhmatullah. syukran kerana sudi baca blog yang yang seberapa ni.. mohon teguran sekiranya ada salah n silap..semoga kita sama-sama istiqamah..amin..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
✿ Personal Blog : Copyright 6/12/2012 © Design By Nurul Jannah Binti Ahmad ✿