Selasa, 19 November 2013

Isteriku Bukan Ustazah



Suatu hari, ada reunion sekolah lama. Sekolah lama tu pelajar lelaki sahaja. Sekarang semua dah dewasa, ada kerjaya bagus, ada famili. 3 sekawan Zainal, Amar dan Najmi berkumpul kembali. Maka, bermulalah dialog dan sesi taaruf. Dah lama tak jumpa kan.

Zainal: "Ko kawin tahun lepas kan, Amar? Kita taaruf Encik Amar dululah ya. Ceritalah sikit pasal isteri ko kalo tak keberatan."

Amar: "Yup. Isteri aku orang utagha. Alhamdulillah, sejuk mata memandang isteri aku tu. Kerja ustazah."

Zainal: "Wah, samalah kita. Orang rumah aku pun ustazah gak. Aku nikah 2 tahun lepas. Untung dapat ustazah ni."

Amar: "Yup. Senang. Tak perlu didik sangat dah. Majoriti hal agama dia dah tahu. So, smooth sangatlah nak menguruskan famili."

Zainal: "Betul-betul. Aku ni ko tahulah kepala gila-gila sikit. Tapi dapat ustazah. Fuh, dahsyat tak? Isteri aku tu tutup aurat dari hujung rambut sampai hujung kaki. Tudung labuh, pakai jubah. Syukur sangat-sangat aih."

Amar: "Hehe. Samalah dengan aku pun. Macam dia pula duk bimbing aku. Kadang-kadang dia yang ajar aku al-Quran bila aku salah baca. Untung."

Zainal: "Wah. Pendek cite, isteri ustazah ni benar-benar untung besar pada kita suami dunia dan akhirat."

Amar: "Eh, Najmi ko plak camana?"

Najmi cuma tersenyum.

Najmi: "Er. Isteri aku bukan ustazah. Dia nurse."

Amar: "Maaf kalau aku salah cakap ni. Tapi nurse bukan ke kita tahu susah wooo nak dapat yang betul-betul solehah. Bukan kita tak pernah ngorat nurse zaman2 kolej dulu."

Zainal: "Betul2. Aku setuju. Sosial tu lebih lah. Aurat tak terjaga sangat. Tengok pakaian pun dah tahu. Lagi-lagi duk treat pesakit tu lah, pesakit ni lah. Hish, tak terjaga sangatlah."

Najmi: "Aku tak setuju korang cakap gini. Tu dah macam pukul rata. Jangan sebab segelintir yang tak baik, semua angkatan jururawat se-Malaysia kita labelkan macam tu. Aurat mereka di hospital tu ada hukum khusus. Boleh buka bila rawat pesakit jika darurat, kena tutup after rawatan. Kalau bukan adanya jururawat, siapa yang nak tolong doktor? Siapa yang nak peduli pesakit buang air?

Tidak bermakna bila jururawat sentuh pesakit lelaki, itu dinamakan tidak terjaga. Sempit pandangan tu. Sentuh bukan suka-suka, sentuh untuk rawat dan cuci luka. Bukan sentuh untuk menggatal. Kadang2 yang menggatal adalah pesakit lelaki. Nurse ni banyak kerja dan penat. Takde masa nak menggatal pun."

Amar dan Zainal terdiam sekejap.

Najmi: "Takpelah. Aku pun nak balik dah. Isteri aku dah datang tu. Dia kena balik hospital."

Kelihatan seorang gadis cantik berjalan ke arah mereka. Berpakaian sempurna. Tak ada pun tak tutup aurat. Sampainya dekat mereka, didekatinya Najmi.

Najmi: "Kenalkan ni isteri aku. Maaf, aku didik dia tak tengok lelaki lain kecuali bertugas. So, dia tengok aku je. Satu lagi aku nak cakap, actually tugas mendidik adalah tugas suami. Bukannya isteri yang bimbing suami. Terbalik. Suami tak patut goyang kaki dan harapkan isteri dah solehah, so tak perlu didik sangat lagi. Mendidik adalah proses sepanjang hayat.

Solehah atau tidak seseorang isteri itu bergantung pada kesungguhan suaminya untuk juga jadi soleh.

Ok, maafkan aku kalau aku salah cakap. Assalamualaikum."

Amar dan Zainal menjawab salam dan menyambut huluran tangan Najmi. Ditinggalkan mereka berdua terkebil2 muhasabah diri. 

cerita oleh: Muhammad Rusydi

################### 

My ADIKS > Dari kanan: Fatimah,Mahfuzah,Maisarah dan Zahira

Cerita ni saya tujukan buat adinda tercinta,Mahfuzah Ahmad yang bakal menamatkan pengajiannya sebagai pelajar kos kejururawatan di UniKL Ipoh. Yup,dia bukan seorang ustazah, tapi insyaAllah,dia seorang nurse solehah.Owh ya,saya pernah bercerita sikit tentang kisah hijrah adik saya ni dalam Hidayah Usrah, jemput-jemput lah baca ea..
Semoga terus istiqamah sis ^_^

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
✿ Personal Blog : Copyright 6/12/2012 © Design By Nurul Jannah Binti Ahmad ✿