Isnin, 17 Februari 2014

Andai Esok Akad Nikahku

Aku membaca bait demi bait diari kawanku. Dia keluar beli burger.



"Entri #10: Andai Esok Akad Nikahku."
Oh. Aku nak muntah hijau tengok tajuknya. Tapi, aku istighfar cepat-cepat tanda aku lelaki baik ( Whattttt~~ ). Okay, sambung.

"Utama sekali, adakah aku anak yang baik pada kedua orang tuaku? Aku rasa aku masih belum membalas jasa dan pengorbanan mereka. Seciput pun belum. Menyara mereka? Ah jauh sekali. Buat mereka bahagia dengan kejayaan-kejayaanku? Aku belum berjaya ke tahap tertinggi pun. Pasti, banyak benda telah aku kecewakan mereka.

Seterusnya, adakah aku telah bergelar pencinta taubat sebelum jadi pencinta manusia? Aduh. Kemalasan aku bertaubat tiap waktu kepada Allah mengatasi kerajinan hati aku menyintai si dia. Selalu saja aku tewas pada nafsu diri sendiri. Bukankah lelaki soleh itu suka kembali pada Allah? Suka bertaubat atas kesalahannya? Hatta Nabi s.a.w. yang maksum pun bertaubat. Aku? Ah. Sedih.

Kemudian, adakah aku sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan ekonomi diriku? Setakat ini, gaji dengan kerja yang ada ni pun cukup-cukup makan. Kalau bukan kerana percaya rezeki akan bertambah setelah nikah, sudah pasti hati ini gerun untuk memikirkannya. Yang penting, azam untuk kerja sungguh-sungguh dan rajin berusaha perlu ada dalam diriku.

Lagi, adakah hati aku ini sudah tetap pada satu hati? Atau masih berbolak balik? Bimbang hati tidak tetap. Sekejap suka orang ni, sekejap suka orang tu. Nikah perlukan kesetiaan. Adakah aku setia atau sebaliknya? Kuatkan hati. Bangun malam tahajjud, tetapkan keimanan. Biarlah hati tidak berbolak-balik lagi. Hati tulus. Tulus hanya kasihkan dia seorang. Pasti itu jualah yang dia harapkan dari kamu seorang lelaki.

Yang paling penting, adakah aku sudah rajin ke masjid? Jika seseorang lelaki itu berjaya membawa dirinya sendiri ke rumah Allah, kemungkinan besar dia juga mampu membawa pasangannya juga menuju Allah. Perkemaskan agama. Belajar agama. Tambah ilmu agama. Jangan fed-up dengan muhasabah agama."

Tup. Aku tutup diari cepat-cepat. Kawan dah balik.

Letak balik di tempat asalnya.

Dalam hati. Aku tak pernah terfikir pun sebelum ini. Aku ingat nikah itu cuma berseronok dengan isteri. Sekadar pergi dating dengan isteri. Jiwang-jiwang.

Rupanya.

Ah. Pedih.


[Sumber:Syabab Musafir Kasih]

6 ulasan:

ku hariz farhan berkata...

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik,Insya allah sama2 kita perbaiki diri kita akk..:)

mira berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
mira berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

@mira:maaf lmbat,sy dah jrang check akaun skrg..untuk usrah kat teluk intan,ada under pembina punya usrah.ni no dy,boleh cntact dy untuk info ^_^
k.Sarah : 017 2195675

SaRaHLiNa berkata...

Assalammualaikum & salam sejahtera.

Mempelawa pelajar lepasan SPM & STPM untuk melanjutkan pengajian peringkat Diploma dari INSTEDT & usahasama UiTM.

Syarat kemasukan minimum 3 kredit.
Kemudahan pembiayaan/pinjaman dari MARA, PTPTN, KWSP & Tabung Kewangan.

Program yang ditawarkan :

1. Diploma Kejururawatan
2. Diploma Pengurusan & Teknologi Pejabat-UiTM
3. Diploma Pengajian Sukan-UiTM
4. Diploma Grafik Media Digital
5. Diploma Kesetiausahaan Undang-Undang
6. Diploma Kesetiausahan Kesihatan
7. Diploma Pengajian Islam
8. Diploma Pengurusan Pelancongan
9. Diploma Pengurusan Perhotelan
10. Diploma Teknologi Maklumat
11. Diploma Pengurusan Perniagaan
12. Diploma Perakunan
13. Diploma Perbankan & Kewangan Islam

Bagaimana untuk mendaftar?

1. Sila ke link dibawah ini untuk lihat syarat kelayakan, maklumat program & pendaftaran

http://www.instedt.edu.my/wassup/index.html

2. # PENTING : Pada borang pendaftaran, penuhkan ruangan yang disediakan & tulis 'SARAH' pada kolum 'staff id' bagi memudahkan urusan pihak berwajib.

Sebarang pertanyaan, sila hubungi 07-8222008 (INSTEDT)

Mohon dihebahkan.

Terima kasih.

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
✿ Personal Blog : Copyright 6/12/2012 © Design By Nurul Jannah Binti Ahmad ✿